Vaginakuler


Bekkenbunnstrening

Å trene og opprettholde en sterk bekkenbunn har mange gode fordeler for både jenter og kvinner. Denne typen trening anbefales for de fleste kvinner fra 20 år og oppover. Bekkenbunnstrening vil sikre at organer som urinblære og urinrør fungerer optimalt. Over en halv milion kvinner i Norge opplever urinlekkasjer. Svekket bekkenmuskulatur som følge av svangerskap, fødsler, vektsvingninger eller hormonelle aldersforandringer er de vanligste årsakene.

 

Bekkenbunnstrening er spesielt nyttig for eldre og for kvinner som har født barn, men bør være en del av alle kvinners hverdag.  Dette er fordi bekkenbunnstrening fører med seg goder alle kvinner kan ha nytte av. Bekkenbunnstrening kan føre til at det blir enklere å oppnå orgasmer, og ikke minst sterkere orgasmer. Dette er på grunn av økt muskelkontroll i skjeden. Trening bekkenbunnen vil også gjøre den bedre rustet for fødsel, og vaginaen vil gå fortere tilbake til normal etter fødsel. Det er mulig å trene bekkenbunnen uten vaginakuler, men de mange synes det er enklere å finne de rette musklene ved bruk av vaginakuler.

 

Hvordan finne de rette musklene?
Bekkenbunnsmuskulaturen ligger innvendig i bekkenet, og danner på en måte gulvet i kroppen. Fordi bekkenbunnsmusklene ligger slik til kan det være vanskelig å vite om du trener de riktige musklene. Det kan derfor være nyttig å gjøre følgende test: Forsøk å stoppe strålen når du tisser. Kjenn godt etter hvilke muskler du bruker for å gjøre dette. Det er disse musklene du skal trene. Merk at dette er kun en test for å finne riktig muskulatur, og må ikke gjøres som trening.

 

                                              Ben Wa Balls

Hvordan trene bekkenbunnsmuskulaturen?
Gjør gjerne øvelsene et sted der du ikke blir forstyrret, slik at du får konsentrert deg. Sitter du foran tv-en eller på bussen, er det lett å miste fokus. For å isolere bekkenbunnsmuskulaturen bør du velge stillinger som gjør det vanskeligst mulig for andre muskler å overta, og som gjør at du kan ta i maksimalt med bekkenbunnsmusklene. Velg den stillingen som passer best for deg. Disse forskjellige stillingene kan hjelpe:

 

– Stå med beina godt fra hverandre. Hold hendene på setemuskulaturen og kjenn etter at du ikke bruker disse når du strammer bekkenbunnsmuskulaturen opp og innover.
– Ligg på magen med det ene kneet bøyd opp. Trekk sammen bekkenbunnsmusklene.
– Stå på knærne med føttene sammen og knærne ut til siden. Støtt hodet med hendene. Trekk bekkenbunnsmusklene opp og innover.
– Sitt i skredderstilling med rett rygg. Løft bekkenbunnsmuskulaturen opp og inn, vekk fra gulvet.
– Stå med bøy i kne og hofteledd og støtt armene på lårene. Ryggen skal være rett. Trekk bekkenbunnsmuskulaturen opp og innover.

 

Fysioterapeut og forsker Siv Mørkved forklarer hvordan man enkelt går fram når man skal styrke bekkenbunnsmuskulaturen:

  1. Slapp av, slipp pusten og kjenn at du trekker sammen musklene i endetarm, skjede og urinrør. Kjenn etter at du får tak i de riktige, innvendige musklene, og ikke sete-, lår- eller magemuskulatur.
  2. Trekk sammen, løft opp og inn i kroppen så hardt du kan, og hold sammentrekningen i seks sekunder. Slipp så rolig ned igjen og pust godt.
  3. Ta til sammen 10 kraftige sammentrekninger, tre ganger per dag.

 

Hvordan vet jeg at jeg gjør det riktig?
– En riktig muskelsammentrekning av bekkenbunnen kjennes ut som et lite løft under bekkenet, som om noe trekkes opp og inn i kroppen mot navlen.
– Det skal ikke skje noen bevegelse i andre deler av kroppen. Verken sete, magen, eller innsiden av lårene skal beveges.
– Forsøk å holde hver sammentrekning i 6-8 sekunder. Ta så en tilsvarende pause.
– Slapp godt av mellom hver sammentrekning.

 

Vaginakuler

Mange synes det er litt vanskelig å finne de riktige musklene og dermed benytter seg av vaginakuler. Vaginakuler er også perfekt for de som ønsker en hardere trening eller en større utfordring. Vaginakuler plasseres i skjeden og holdes på plass ved hjelp av bekkenbunnsmusklene. De minste vaginakulene vil falle ut om du ikke kniper rundt dem. Ved å bruke kuler kan man også merke resultatene mye raskere. Det finnes mange forskjellige typer vaginakuler som gir forskjellige typer utfordringer.

Det finnes kuler med forskjellige vekter, kuler med mindre kuler inni som beveger seg når du er i bevegelse, og egg som kan brukes både til trening og lek.

 

Vaginakuler med forskjellig vekt

Det finnes flere forskjellige sett med vaginakuler som kommer med forskjellig størrelse og vekt. En variant er «Ben Wa Balls» fra Shots som veier bare 28 gram per kule og er perfekte for nybegynneren. Det finnes også lignende kuler i medium (44 gram per kule) og store (64 gram per kule). Man kan også få tak i et sett som inneholder både små, mellomstore og store kuler for den som vil jobbe seg opp og variere.

 

Pelvix Concept

Vaginakuler i bevegelse

Vaginakuler fra Pelvix Concept er vaginakuler som har en kule inni kulen. Kulen inni vil stige og falle under sin egen vekt, som vil føre til en spontan refleks som trekker sammen bekkenbunnsmusklene. Denne handlingen gir svært effektiv og spesifikk fysioterapi. Du må bli stående eller bevege deg rundt i denne perioden, – aldri sitt eller ligg. Denne treningen gjør at du slipper å knipe igjen og holde på eget initiativ, men du vil knipe på refleks ut ifra ballens bevegelse. Denne typen vaginakuler er perfekt om du ikke liker den vanlige knipingen, eller sliter med å finne de rette musklene.

 

 

Multifunksjonelle vaginakuler

Det finnes også oppladbare vaginakuler med app som kan brukes både som vaginakuler eller vibrerende egg. G-Balls er en av disse. G-Balls er en type vaginakule som vibrerer som også kommer med en app. Med appen får du personlig trener, treningsvarsler, menskalender, spill, belønningssystem, og du kan styre vibrasjoner med telefonen. Vaginakulen kan også brukes uten app: Trykk på knappen (på vaginakulen) én gang og du kan knipe rundt kulen. Kulen gir da en vibrasjon som bekreftelse på at knipet er godkjent. Kulen har en følsom trykksensor med flere sensorer som sørger for nøyaktig tilbakemelding. G-Balls har en slik funksjon at hvis du kniper med de riktige musklene gir kulen fra seg en vibrering. Jo hardere du klemmer jo kraftigere blir vibreringen.

G-Balls

                                            G-Balls

 

Se resten av vårt store utvalg vaginakuler her.

 

 

 

 

 

(Hentet fra vitusapotek.no)